Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna våra resenärer ställer.

Varifrån utgår era bussresor?

– Från Öresundsterminalen kl. 08:10. Öresundsterminalen är en nybyggd bussterminal från 2007 och ligger i östra utkanten av Malmö, Toftanäs. Adressen är: Flansbjersvägen, Arlöv.

Finns det parkering vid Öresundsterminalen?

Parkeringen vid Öresundsterminalen kostar 90 kr per påbörjat dygn eller 500 kr för en vecka och därefter 75 kr per påbörjat dygn. Betalning görs med betalkort och parkeringen är inhägnad. Ingen förbokning behövs.

Vilket hotell ska jag bo på i Malmö?

– Vilket hotell du kommer att bo på i Malmö styrs av vilket resmål du ska åka till. Hotellets namn står också på din biljett som kommer hem till dig i brevlådan eller via e-post.

När går bussarna från hotellet?

Om du köpt en övernattning finns denna information på anslag vid respektive hotell, det ser du när du checkar in på hotellet. Vid övernattning efter hemresan hänvisar vi även här till anslagen på respektive hotell.

Vilken tid är jag tillbaka i Malmö efter min resa?

– Ungefärlig hemkomsttid till Öresundsterminalen är 20:00. Vi reserverar oss dock för eventuella förseningar.

När går anslutningarna hem?

– Anslutningarna beräknas avgå cirka 20.30 från Öresundsterminalen. Även här vill vi reservera oss för eventuella tidigare - eller senarelagda avgångar.

När får jag mina flygbiljetter?

Vi skickar hem din biljett ca 1 vecka före avresa. Har du fått bekräftelse via mail får du även biljetten via mail. Har du bett om att få din bekräftelse vid bokningen per psot, får du även din biljett via post. När du kommer till flygplatsen så checkar du in med denna biljett vid flygbolagets incheckningsdisk. Glöm inte passet.

Jag ska resa reguljärt med flyg. Finns det någon representant på flygplatsen?

–På våra reguljärflygresor ansvarar du själv för att ta dig till flygplatsen och att vara där i rätt tid. När du väl landat har vi en representant på plats som möter dig. Tillsammans med din biljett som du får ca 1 vecka före avresa, får du även information om var du möter din reseledare på flygplatsen.

När ska jag betala min resa?

– Köper du en resa mer än trettio dagar innan avresa, har du tio dagars öppet köp. Anmälningsavgiften är 500 kr per person för bussresor på upp till 6 dagar och 1000 kr för bussresor på 7 dagar eller mer. Anmälningsavgiften för flygresor på upp till 5 dagar är 1000 kr och för flygresor på 6 dagar eller mer 2000 kr. Undantag kan förekomma. Anmälningsavgiften ska betalas senast tio dagar efter köpet. Har du beställt avbeställningsskydd skall detta också betalas då. Slutlikvid ska betalas senast två veckor innan avresa. Tänk på att om du bokar och betalar hela din resa inom tio dagar är du skyddad av vår pris- och valutagaranti, läs mer om våra garantier här.

– Köper du en resa när det är mindre än trettio dagar kvar till avgång, ska ingen anmälningsavgift erläggas, utan hela beloppet betalas minst två veckor innan avresa.

– Köper du en resa när det är mindre än två veckor kvar till avresa, ska resan betalas senast klockan 12 dagen därpå. Annars har vi rätt att avboka dig.

Hur kan jag betala min resa?

– Kort efter att du har bokat din resa kommer handlingar hem i brevlådan eller via e-post. Bland dessa finns biljett med bankgiro och ocr-nummer. Du kan välja att betala med detta bankgiro eller ringa oss och betala med ditt betalkort över telefon. Du kan också gå in på vår hemsida, under mina bokningar, och betala med betalkortet där. Klicka här!

Självklart går det även bra att besöka oss i Malmö och betala med kort. Om du betalar till vårt bank- eller postgiro, via posten till bank eller betalning gjord på er Internetbank, tar det tre bankdagar innan pengarna är oss tillhanda. Är det då mindre än två veckor kvar till avresa, måste du maila betalningsbekräftelsen till oss, info@olvemarks.se

Får jag ingen betalningsbekräftelse eller kvitto när jag har betalat resan?

– Betalningsbekräftelse får du endast vid betalning på vår hemsida. För att få veta om din girobetalning har kommit oss tillhanda, vänligen ring eller logga in på vår hemsida. Vi tar kontakt med er om vi saknar betalningen.

När bokar jag platser till de utflykter jag önskar delta på under resan?

– Du kan boka vårt Alla-utflykter-paket innan avresa och får då 10 % rabatt på ordinarie pris. Gör detta i samband med bokningen av din resa, eller senast sju dagar innan avfärd. Du kan också boka utflykterna, i sedvanlig ordning, under resans gång av din reseledare. Du får då ingen rabatt men är alltid garanterad en plats.

Kan jag boka enstaka utflykter hemifrån?

– Du kan bara boka utflykterna hemifrån om du köper hela paketet. Enstaka utflykter bokar du av din reseledare under resans gång.

Hur betalar jag utflykterna som jag bokar av reseledaren?

–  Betalning av utflykterna görs via faktura efter hemkomst. Ingen fakturaavgift tillkommer och förfallodatum kommer att sättas till 30 dagar från fakturadatum.

Under våra resor, både de som genomförs med buss från Sverige och de som genomförs med inhemska turistbussar på våra resor med flyg, kommer vi att göra sedvanliga stopp för kaffe och fika. Betalning för kaffe och fika görs på plats i företrädesvis lokal valuta.

Kan jag växla pengar på terminalen?

– Du kan växla pengar på Forex som har en bankbutik på Öresundsterminalen. Observera att Forex öppnar 10:00, det går därför inte att växla samma morgon som resan avgår. Här hittar du butikens öppettider >>

Hur mycket pengar ska jag ha med mig på resan?

– Det är svårt att säga. Alla har olika konsumtionsvaror och spenderar mer eller mindre pengar på mat, dryck och shopping. I de allra flesta fall finns bankomater att ta ut pengar på, om dina växlade pengar inte skulle räcka.

Finns det kudde och filt till alla på bussen?

– Det finns inte kuddar och filtar på bussen, så vi rekommenderar att du tar med det själv.

Kan jag boka plats i bussen?

– Vi reserverar inga platser i bussen. Du tar din plats när du kommer till Öresundsterminalen. Åker du på en resa där vi har övernattning på vägen roterar du och byter plats från dag till dag. På våra direktresor sover vi i bussen och då tillämpas av naturliga skäl inte detta rotationssystem.

Hur ofta stannar bussen för pauser?

– På alla våra bussresor gör vi pauser med jämna mellanrum, normalt efter ca: 2-3 timmars färd. Under pausen finns möjlighet att köpa kaffe och kakor. Vi stannar alltid för lunchuppehåll där man kan köpa lagad mat och på våra direktresor gör vi naturligtvis paus även för att äta frukost och middag.

Kan jag packa en övernattningsväska och lämna mitt bagage i bussen under en övernattning på väg till resmålet?

– Ditt bagage bör maximalt omfattas av en resväska och ett litet handbagage med en maxvikt på 20 kg per person. Då vi inte ersätter ditt bagage vid inbrott i bussen, råder vi dig att ta med hela bagaget in på hotellet.

Kan jag köpa presentkort och hur går jag tillväga?

– Det går alldeles utmärkt att köpa presentkort hos oss. De gäller i två år från och med det datum det utfärdas. Det går naturligtvis att komma in i vår butik och köpa det personligen, men du kan också beställa ett via telefon. Sätt in det belopp ni önskar på vårt bankgiro 5089-7297, och notera "Presentkort, namn och adress" så skickar vi kortet till dig inom kort.

Vilka är Ölvemarks Holidays avbokningskostnader?

– Avbokningskostnaderna varierar beroende på hur långt innan avresan man avbokar.
Vid avbokning mer än 30 dagar före avresan ska resenären erlägga anmälningsavgiften i kostnad.
Vid avbokning 15-30 dagar före avresan ska resenären erlägga 25 % av resans pris.
Vid avbokning 14-9 dagar före avresa ska resenären erlägga 50 % av resans pris.
Vid avbokning 8 dagar fram till avresdagen ska resenären erlägga 100 % av resans pris.

Med vårt avbeställningsskydd tillsammans med ett läkarintyg för oförutsedd sjukdom som hindrar dig att delta på resan, blir avbokningskostnaden 370:- vid bussresor och 500:- vid en flygresa. Ett avbeställningsskydd kostar 120 kronor per person för en weekendresa, 240 kronor per person för övriga bussresor och 400 kronor för flygresor. Undantag kan förekomma.  En billig försäkring, kort sagt!

Vad är Poängjakten och hur anmäler jag mig till den?

– Poängjakten kostar ingenting, är busenkelt och innebär en mängd fördelar. Ju mer du reser desto mer får du att resa för. Som medlem är du speciell för oss och det vill vi uppmärksamma. Därför kan våra medlemmar också räkna med unika förmåner och erbjudanden. Du registrerar dig enkelt på: https://www.olvemarks.se/olvemarks-Holiday-klubb

Jag vill reklamera. Hur går jag tillväga?

– En reklamation vill vi ha skriftligen. Vänligen skicka den till: info@olvemarks.se eller Ölvemarks Holiday

Box 4012
20311 Malmö
Vi svarar på alla reklamationer inom fyra  veckor. Tänk på att en kommentar på en utvärdering inte behandlas som en reklamation, för detta ber vi om ett separat brev.

Hur når jag jouren?

– Om något inträffar på din resa eller en försening uppstår, kan du alltid ringa vårt journummer. Vänligen respektera att inte ringa journumret vid en försening kortare än 15 minuter. I de allra flesta fall är bussen på ingång. Är den senare än 15 minuter, vänligen ring! Numret finns på dn biljett.