Viktig information

Jourtelefon

När kontoret har stängt under helgen kan du i brådskande ärenden nå oss på följande telefonnummer: 0708-89 82 90.

Pass

Till samtliga våra resmål erfordras giltigt pass. Ha passet tillgängligt i handbagaget. Kraven från olika länder förändras kontinuerligt och säkrast är att ha ett pass som är giltigt i minst 6 månader efter hemresedatum.

Visum

Visum behövs inte för svenska medborgare på någon av Ölvemarks Holidays resor. Däremot kan det krävas visum i vissa länder för icke svenska medborgare, som själva ansvarar för att detta kontrolleras och efterlevs. Hör med det berörda landets konsulat eller ambassad.

Vaccination

För närvarande krävs det inte någon obligatorisk vaccination till något av våra resmål.

Färjeöverfarter m.m.

Under respektive resmål finner du uppgifter om vilka färjeöverfarter som används under din resa. Ibland kan det dock hända att vi p.g.a. oförutsedda händelser som t.ex. tidtabellsändringar, trasiga färjor eller överbokning från rederiernas sida får åka en annan färjeförbindelse. Det kan även hända att passagen över Engelska kanalen av samma anledning ändras från färja till tunnel eller tvärtom. Under högsäsong kan det hända att vissa resor åker över Stora Bältbron i stället för färja till eller från Tyskland.

Värdesaker

Vi rekommenderar våra resenärer att använda deponeringsfack för pengar och värdesaker och aldrig låta dem ligga framme väl synliga på rummet. Lämna heller inga värdesaker i bussen. Ölvemarks Holiday tar inget ansvar för pengar eller värdesaker vid stöld. Har du tecknat en separat reseförsäkring så slipper du självrisken.

Förseningar

Vid olyckliga omständigheter kan förseningar uppstå, både när det gäller bussoch flygresor. I händelse av förseningar utgår ingen kompensation från Ölvemarks Holiday och du ersätts inte för förlorad arbetsförtjänst eller semesterdag, inte heller för missade anslutningar som inte ingår i paketresan, taxiresor, hotellkostnader eller liknande. Då förseningar kan förekomma uppmanar vi dig att ha god marginal om du har bokat egna anslutningsarrangemang. Tänk på att alltid ha en heltäckande reseförsäkring.

Uppvaktningar

Vi förmedlar gärna uppvaktningar. Uppvaktning med mousserande vin och choklad kostar 250 kr. Uppgifter måste vara oss tillhanda senast en vecka före avresan. Kostnaden för uppvaktningen betalas mot faktura, eller direkt till oss.

Måltider

Halvpension innebär i regel frukost samt middag. Frukost innebär om inte annat anges s.k. kontinental frukost, bestående av kaffe/te, smör, bröd och marmelad. Vi försöker erbjuda en mer rejäl frukost än så och därför serverar de allra flesta av våra hotell förstärkt frukost, med extra pålägg eller t.o.m. frukostbuffé. Vid halvpension ingår ej måltidsdryck, den betalas direkt på plats.

Önskemål om specialmat

Den som av medicinska eller andra skäl behöver annan kost än den ordinarie som ingår i resans pris meddelar detta vid bokningstillfället samt under den första dagen till reseledaren som försöker ordna alternativ mat. Vi hoppas på förståelse för att det ibland kan vara svårt att tillgodose alla önskemål, dels därför att hotell och restauranger utomlands inte serverar lika varierad dietkost som i Sverige, dels därför att våra förmånliga gruppriser baseras på att samtliga resenärer serveras samma meny. Ölvemarks Holiday kan inte garantera att den önskade specialkosten kommer att serveras under resan. Glutenintoleranta rekommenderas att ta med glutenfritt bröd under resan.

Resenärer med funktionshinder

Våra bussar är inte utrustade med lift eller liknande. Eventuellt funktionshinder ska meddelas i samband med bokning så att vi kan hjälpa till vid val av resa. Bussresor kan ofta vara svåra för funktionshindrade och tyvärr är få hotell i utlandet anpassade för resenärer med funktionshinder. Vi rekommenderar alltid resenärer med funktionsnedsättningar av olika slag som inte klarar sig själva att ta med någon på resan som kan hjälpa till med det praktiska, eftersom våra reseledare måste tänka på samtliga resenärer och inte kan ägna alltför mycket tid åt någon enskild resenär.

Lågsäsong

Om du väljer att resa under lågsäsong är i regel resmålen betydligt lugnare än under högsäsong och det kan inträffa att vissa restauranger eller andra butiker inte är öppna. Swimmingpool utomhus är öppen under säsong, vilken beror på vädret.

Kvarglömda saker

Ölvemarks Holiday tar inget ansvar för att kvarglömda saker återfinns, men vi hjälper dig gärna att efterlysa det du glömt mot en expeditionsavgift på 300 kr plus eventuella portokostnader. Avgiften tas ut även om den efterlysta saken inte återfinns. Efterlysningen bör ske snarast efter hemkomst till Ölvemarks Holidays kontor på telefon 040-668 05 00. Upphittade saker förvaras på kontoret i två månader, varefter de skänks till välgörande ändamål.